החלוץ 15, רחובות

כתובת

050-4029163

טלפון

[email protected]

אימייל

לחשוב מערכת

שתף את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

"עזוב הכול וסע מייד למפעל הייצור, גרגורי ודימה תקועים שם יומיים עם בעיות כיול הגלילים, וכבר שלוש מכונות תקועות על פס הייצור ולא מצליחים לשחרר אותם. תראה מה קורה שם ותפוס פיקוד." – אמר  לי מנהל הפרויקט. מכונות שתקועות בקוו הייצור זה חלום בלהות, עוד מעט שטח הרצפה הפנוי יגמר והייצור פשוט ייעצר… האמת שבשעה שבע בערב לא הייתה ממש בעיה "לעזוב הכול" אז נסעתי.

מגיע למפעל היצור, באזור המיועד לאריזת המכונות שמחה והמולה – כל מי יכול או חושב שיכול לעזור, מנסה. שני מהנדסי המכונות מהצוות המוביל בפרויקט, שני קליברים ותיקי קרבות עומדים אובדי עצות. גררתי את שניהם לחדר דיונים והתחלנו לנתח את המצב. אני מייד התחלתי לבנות את מבנה ה-"פיש-בון" הידוע ולשים עליו את שרשראות התוצאה-סיבה האפשריים. לאחר כמה שעות של מעבר על כל הסיבות האפשריות של התקלה, מצאנו עוד כמה אופציות וחזרנו למכונה בכדי לבצע בדיקות וניסוים בניסיון לאמת את אחד הכיוונים.

עמוק לתוך הלילה מתכנסים שוב עם הקפה המי-יודע-איזה  ביד ומגרדים בראש… כל הבדיקות תקינות, ואין שוב אינדיקציה שתאמת כיוון או רמז לסיבת התקלה. גרגורי אומר "חשבנו על כל תקלה אפשרית ושללנו את כולם, כבר לא יודע מה עוד אפשר לבדוק ומדוד במכונה…" והמשפט הזה הדליק לי נורת אווריקה – "גרגורי, אולי הגישה שלנו לא נכונה? אנחנו מניחים סיבה לתקלה ומנסים לאושש או לשלול אותה בניסוי. אבל אם הסיבה היא מסוג שלעולם לא נתקלנו בה, אז כנראה שלא  נחשוב עליה בכלל… אולי אנחנו צריכים לשנות את כיוון הניתוח – מה דעתך לבנות מטריצה של כל המדידות האפשריות של מערכת הנעת חומר גלם, ולנסות למצוא איזו מדידה לא הגיונית ואז לבדוק האם היא יכולה להיות סיבה לבעיית הכיול?"

הרעיון לא לגמרי נחמד כי עבור ארבעה גלילים ראשיים ושלושה מותחנים ושני מצבי מערכת (חופשי או דרוך) וכפול שני מישורי מדידה (ניצב ואופקי) זאת מטריצה לא קטנה של מדידות. מצד שני כבר בצענו די הרבה מדידות ממילא, אז אולי נשאר לא כ"כ הרבה חורים במטריצה?

עוד שעה מעייפת מול לוח לבן ענק בניסיון לבנות את מטריצת המדידיות הענפה, ובסופו של דבר אכן לא נשארו הרבה מדידיות – אז ניגשנו (יש לציי די סקפטיים) לעבודה. אבל כנראה שניסים אכן קורים, ומתישהו לקראת אור הבוקר פתאום קבלנו את ה-"אקדח המעשן" !!!

הגליל הקדמי נתמך אנחית על-ידי שלושה גלילים תומכים ובמישור האופקי בגליל מרכזה שאמור לשמור על ישרות הגליל לאחר מתיחת חומר הגלם. מדדנו את הזריקה של הגליל במישור הא אופקי ובמישור הניצב במצב גליל חופשי ובמצב חומר גלם מתוח, וכאן קבלנו את האנומליה שחיפשנו – במצב חופשי הגליל הראה אפס זריקה גם בניצב וגם באופקי, אבל במצב המתוח קיבלנו זריקה חזקה בכיוון אופקי בלבד! והדבר המשמח הוא שהזריקה הייתה בדיוק בגודל המרווח שניפתח בהדפסה. חזרנו על המדידה כמה פעמים בתנאים זהים – התוצאות הדירות לחלוטין. החלטתי גם למדוד תוך שאני מקטין את רמת המתיחה לחצי ולשליש – והתוצאה קונסיסטנטית לחלוטין, המרווח ירד לחצי ולשליש.

עכשיו משזיהינו את התופעה הגורמת ישירות לבעיית המרווח, התכנסנו שוב וניסינו לחשוב על הסיבה. ברור היה שזה משהו הקשור במבנה הפיזי של הגליל הקדמי… הגליל הוא באורך שש מטר ובקוטר של 30 ס"ם, בנוי מליבת פלדה ומעטה גומי בעובי של כ-3ס"ם. פני הגליל מושחזים לגליליות מאוד הדוקה. הגליל ממוסב בקצוות ובזמן מתיחת חומר הגלם עליו, נלחץ אופקית אל גליל נגדי מתכונן, בקוטר הרבה יותר קטן שאמור ליישר את הבטן.

המכניקרים מייד הגיעו למסכנה שהסיבה לזריקה במצב מתוח היא אי-אחידות בעובי שכבת הגומי שגורם להתכווצות לא אחידה תחת עומס, וזה אפשרי רק עם ליבת המתכת מאוד עקומה. שיחת טלפון מאוד מוקדמת ומאוד מתוחה עם בעל המפעל המייצר את הגלילים אוששה את החשש – המפעל מצא ספק סיני חליפי וזול (כמובן) של ליבות הפלדה שהתחייב לעמוד בכל הדרישות ולמרות זאת כמה גלילים הגיעו עם "בטן" קנה של כמה מילימטר על אורך כללי של 6 מטר, למרות הדרישה המקורית של 0.3מ"ם לכל היותר.

התברר שבעל המפעל החליט על דעת עצמו לא לפסול את הגלילים למרות הסטייה המהותית מדרישת השרטוט, כי בדק וחישב שבמהירות הסיבוב הנמוכה שלנו לחוסר המרכזיות של מרכז המסה לא תהייה השפעה דינמית רבה וכל עוד הוא מצליח להשחיז את מעטה הגומי לדיוק הדרוש… "יהיה בסדר". הוא רק לא לקח בחשבון שכאשר עובי שכבת הגומי משתנה במידה כה גדולה במהלך הסיבוב אז השקיעה תחת לחץ אל מול הגליל התומך האופקי תשתנה במהלך הסיבוב ותגרום לתופעה בלתי ניתנת לתיקון בהדפסה… תחת לחץ אל מול הגליל התומך האופקי תשתנה במהלך הסיבוב ותגרום לתופעה בלתי ניתנת לתיקון בהדפסה…

אני מביא את הסיפור הזה להדגים שני דברים שאני מלמד מהנדסי מערכת צעירים:

  • מערכת היא לא רק הברזלים. מהנדס המערכת בבואו לפתור בעיה הנדסית צריך לדעת לנתח לא רק את הצד ההנדסי אלא גם את נושא ההתנהלות התהליכית ולדעת לנתח את שיטות העבודה והגישה לפתרון בעיות לא פחות טוב מהניתוח של המערכות עצמם.
  • להבדיל ממהנדס תחומי קלאסי שחקירת הבעיה כלשהיא מלווה בהתעמקות בנושא, אצל מהנדס המערכת "להתעמק" בבעיה לפעמים פירושו דווקא להרחיב את גבולות ההסתכלות לצדדים וגם לעלות למעלה….

מאמרים נוספים

zeev

מתודולוגיות לפעמים משתלמת

עובד על ניתוח ביצועים של מערכת לליטוש אופטי של מחברים לסיבים אופטיים. מערכת מתקדמת המיועדת לסביבת ייצור מסוגלת ללטש כמה עשרות קונקטורים בפעולה אחת. הניסוי

zeev

לחשוב מערכת

"עזוב הכול וסע מייד למפעל הייצור, גרגורי ודימה תקועים שם יומיים עם בעיות כיול הגלילים, וכבר שלוש מכונות תקועות על פס הייצור ולא מצליחים לשחרר

דילוג לתוכן